LANG LANG, HANNU LINTU & RSO
1.9.2016

LANG LANG, HANNU LINTU & RSO
1.9.2016

Toiminnanjohtajan tervehdys: 3 buumia

Buumi 1: Kiina muuttuuErik Söderblom (c) Sasa Tkalcan

Sirkusta, tanssia, designia, rokkia, sinfoniaa, sarjakuvaa, leijoja ja katuruokaa. Osana vuoden 2015 festivaaliaan Juhlaviikot esittelee Fokus: Kiinan, laajimpia kiinalaisen kulttuurin katselmuksia, mitä Euroopassa on viime vuosina nähty. Meitä ei ole kiinnostanut kiinalaisuus sinänsä, ei erilaisuus eikä eksotiikka, vaan se, kuinka samanlaisia me ihmiset loppujen lopuksi olemme.

Maailma on muuttanut Kiinaan. Kiina muuttaa maailman, vauhdilla. Kun Suomessa kaivaa tarpeeksi syvään, päästään Kiinaan, sanotaan. Juhlaviikkojen vuoden 2015 festivaali tarjoaa tähän löytöretkeen lapiot.

Buumi 2: Musiikkiteatteri muuttuu

Teatteri muuttuu, musiikki muuttuu, tanssi muuttuu. Ehkä juuri musiikkiteatteri on se laji, joka maailmaa syleillessään lopulta parhaiten kuvastaa monikanavaista nykytodellisuuttamme. Tämän on nuori säveltäjäsukupolvi oivaltanut – yli 20:lla heistä on tällä hetkellä työpöydällään ooppera- tai musiikkiteatterihanke. Meillä on Suomessa piilossa pysynyt musiikkiteatteribuumi! Juhlaviikkojen vuoden 2015 ohjelmaan sisältyy näistä pieni osa, kolme kotimaista musiikkiteatteriteoksen kantaesitystä.

Buumi 3: Muutostekijä jatkaa

Huvila-teltta – kaupungin musiikkiskenen muutosagentti – täyttää 20 vuotta! Vuosien varrella tämä intohimoja herättänyt Tokoinrannan maamerkki on esitellyt uusia artisteja laidasta laitaan ja lingonnut Helsingin musiikkitaivaalle tähden toisensa jälkeen. Ja linkoaa tänäkin kesänä. Muutostekijä jatkaa!

Näissä muutosten maisemissa jätän kuuden festivaalin jälkeen tämän vuoden ohjelmalla Juhlaviikkojen suurenmoiselle yleisölle jäähyväiset ja haluan samalla toivottaa työni jatkajan, Topi Lehtipuun tervetulleeksi.

Maailma muuttuu – taide helpottaa.

Erik Söderblom
Toiminnanjohtaja, Helsingin juhlaviikot

 

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui monia merkittäviä esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Hänen puhutuin kansainvälinen ohjaustyönsä on palkittu esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahli -teatteriin.

Viime vuosina Söderblom on löytänyt tiensä takaisin oopperan pariin. Hän on mm. ohjannut palkitut esitykset Mozartin oopperoista Ryöstö Seraljista ja Figaron häät Poruin Oopperaan ja ison mittakaavan ulkoilmaesityksen Wagnerin oopperasta Lentävä hollantilainen Turkuun. Söderblomia on myös kehuttu hänen Suomen Kansallisoopperalle tekemistään nykyoopperaohjauksista, joista mainittakoon esim. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna Liisa. Hänen viimeaikaisista töistään mainittakoon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutunut Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Eerik XIV.

Söderblomin merkitys teatteripedagogina on merkittävä. Vuosina 1998–2002 hän toimi maineikkaan musiikkiteatteriohjelman johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom on toiminut vuodesta 2009.